ENDA EN DAG PÅ HJEMMEKONTORET?



Livet på hjemmekontoret


De aller fleste av oss sitter på hjemmekontor om dagen. Noen har gjort det siden 13.mars 2020. Noen har vært litt på kontoret og litt på hjemmekontor. Det å sitte på hjemmekontor påvirker oss ulikt. Noen liker det. Noen misliker det. Vi håndterer og reagerer ulikt.


Noen sitter med laptopen på kjøkkenbordet og kjenner at kjøkkenstolen ikke akkurat byr på ergonomisk komfort. Andre sitter i kjellerstua med lite dagslys. Andre igjen har pusset opp et rom hjemme – fått innredet hjemmekontoret med god ergonomi og godt datateknisk utstyr.


Hvor lenge skal vi egentlig ha hjemmekontor da? Mange av oss trodde nok at det skulle vare fram til sommeren 2020. I hvert fall ikke lengre enn til jul. Nå er vi inne i 2021 – året med blanke ark og nye muligheter. Hva – fortsatt hjemmekontor? På ubestemt tid – fortsatt?


Det er faktisk over ti måneder siden 11. mars. Den siste dagen i det som var den normale hverdagen vår. Nå er det ikke like vanlig å høre fraser som «jeg gleder meg til vi er tilbake til normalen». Disse ordene kommer sjeldnere nå. Vi har nok innsett at det blir en ny normal etter dette. En ny form for vanlig arbeidshverdag.

Vi blir ikke like trigget lenger av myndighetenes og lederes utsagn som: «Vi er en del av en felles dugnad! Brett opp ermene, dette klarer vi sammen! Hold ut litt til!» Hvor lenge skal vi holde ut da? Det gjør noe med oss når målstreken stadig flyttes. Nå har vi brettet opp ermene i 10 måneder. Noen føler det nok som at det ikke er mere ermer å brette opp. Vi har brettet opp så mye at det snart bare er singletten igjen! Slitasjen hos enkelte begynner å bli stor.



Hva gjør langvarig hjemmekontor egentlig med oss, med arbeidshelsa, med arbeidsmiljøet?

Vi vet at støtte til underarmene er klokt, at dette forebygger smerter i armer og skuldre. At vi må opp å stå innimellom. At vi gjør lurt i å være i fysisk aktivitet i løpet av dagen. Strekke, bøye, tøye! Er det mere enn det ergonomiske og datatekniske vi bør løfte fram for å ha det bra på hjemmekontoret og en god arbeidshelse? Hva med den mentale arbeidshelsa?


Arbeid i seg selv er viktig for helsa vår. Det gir oss økonomisk trygghet. Godt arbeid gir positive utfordringer, mestringsopplevelser og fyller dagen med meningsfullt innhold. I tillegg gir jobb oss sosiale relasjoner, humor, tilhørighet og anerkjennelse. Jobben gir oss verdifulle pauser. Jobben gir oss impulser utenifra, vi får ventilert og møtt folk som gir oss energi.


Vi lever i en hverdag som for mange av oss er mindre rik på impulser og inntrykk. Hjemmekontor og samspill på digitale plattformer gjør at vi mister noe verdifullt. Vi går ikke lenger bort til kollegaens kontorpult og sier hei, hvordan går det, hvordan hadde du det i helga? Vi småprater ikke ved kaffekroken lenger, fanger opp det som skjer mellom linjene og mellom møtene. Vi får ikke de nødvendige overgangene mellom fritid og arbeid. Bare det å komme seg til og fra jobb skaper rutiner og ritualer. Og det er sånn som vi mennesker trenger. Det skaper inntrykk og kontraster i hverdagen jeg tror de aller fleste på hjemmekontor savner.


Kloke grep?

Mens vi fortsatt sitter på hjemmekontoret og venter på at den nye formen for vanlig arbeidshverdag skal lande – hva er kloke grep i denne ventetiden? Her kommer noen tips for å ta vare på arbeidshelsa og arbeidsmiljøet framover:


Skap deg rutiner og vaner

Vi trenger rutiner og vaner for å ivareta både den fysiske og mentale arbeidshelsa. Hva er blitt dine nye vaner på hjemmekontoret? Hvilke vaner har du som kompenserer for dynamikken med å være på arbeidsplassen?


Hva er den lille tingen du trenger før eller i løpet av arbeidsdagen på hjemmekontoret?

· Ut en liten tur før du begynner å jobbe?

· Ta 5 min på sofaen med strekk etter at barna er dratt på skolen?

· Høre på musikk?

· Ringe en kollega for å snakke fag – men også annet?

· Skjermfritt friminutt?

· Og ikke minst – hva har blitt dine rutiner og vaner for å avslutte arbeidsdagen?


Hva er riktig for deg?


Fysisk aktivitet, bevegelse og regelmessige pauser – en nøkkelvane

Det er viktig med pauser og avstand fra hjemmekontoret når vi tilbringer så mange timer hjemme som vi gjør nå. Bevegelse, dagslys og frisk luft hjelper! Vi blir mere kreative og effektive. Altså en nøkkelvane for både den fysiske og mentale arbeidshelsa.


· Rask gåtur i lunsjen?

· Sansetur midt på dagen hvor du snuser inn været, slenger med armene og løfter blikket mot det du møter på din vei?

· Avbrekk med pausegym, yoga eller avspenning?

· Ta med kaffekoppen utenfor husets fire vegger?

· Mulighet for å slå to fluer i en smekk gjennom et «walk&talk» møte?


Hva er riktig for deg?


Hva med arbeidsmiljøet?

Kanskje må vi i avdelingsmøtene framover ikke bare snakke om arbeidsoppgaver, produksjon og mål. Hvor er vi, hvor skal vi med tanke på samspill og arbeidsmiljø? Hva trenger vi for å få det til sammen?


· Reflekter sammen. Hvilke rutiner må vi fortsette med? Begynne med?

· Sikre dialog – hvilke samtaler / møtepunkt bør vi ha framover?

· Finn digitale møterom som kompenserer for den tida da vi møttes over kaffemaskina på jobb. Hva med å prøve ut en uformell Teamskaffe på morgenen? Eller en digital quiz i forbindelse med to-kaffen?

· Jakten på humor og latter; hvordan dyrke fram humoren og fellesskapet på jobb nå?

· Selv om vi holder fysisk avstand, må vi ikke slutte å se hverandre. Vis omtanke og omsorg i disse dager. Vi vet lite om hvordan den på andre siden av skjermen egentlig har det. Tør å spør – hvordan er dagen din? Et vennlig blikk og et smil når ut gjennom skjermen også det.


Løft arbeidsmiljø opp som tema – hva trenger dere framover?




Agenda HMS er her

Vi vet ikke når «etter» kommer. Vi vet ikke hvordan den nye normale arbeidshverdagen blir. Spørsmålene er mange og det mangler svar. Det er lov å være motløs og lei. Det er lov å savne det man hadde før. Det er lov å kjenne på fremtidstro og optimisme. Det er lov å ha tro på at det som venter er bedre enn det vi hadde. Alt er innenfor normalen i disse unormale tider.

Sett fokus på det du og arbeidsplassen kan gjøre noe med! Trenger du eller dere noen å drodle med? Agenda HMS er her med blikket rettet mot arbeidsmiljø, skreddersøm og treffsikre tiltak. Som normalt med andre ord.



Fremhevet innlegg
Siste innlegg
Søk
Følg oss
  • Facebook
  • LinkedIn